René Holbrugge (54) begon zijn medialoopbaan op z’n 22e in de postproductie bij onder meer de NOS, NOB en DutchView. Op z’n 32e maakte hij de switch naar cameraman. ‘Een mooi, maar zwaar vak. Met glamour, een polsbandje waarmee alle deuren voor je opengaan en eerste rang bij Lowlands, The Voice of Holland of Koningsdag. Maar het betekent ook: als iedereen al lang naar huis is nog twee uur kabels slepen en gear sjouwen. Als je 30 bent doe je dat lachend, maar sinds een aantal jaren is dat zwaarder.’

René Holbrugge

Jarenlange relaties

René staat voor productiebedrijf NEP achter de camera bij onder meer De Slimste mens, “M”, Pauw en bij verschillende sportprogramma’s van Ziggo en Fox. Aanstaande zomer brengt hij – samen met collega’s – ook Lowlands in beeld.

‘Lowlands doen we bijvoorbeeld voor de NPO, maar we worden door zowel de publieke als de commerciële omroepen ingehuurd. Bij de publieke omroepen zijn dat soms jarenlange relaties. We doen bijvoorbeeld al sinds de allereerste uitzending het camerawerk voor de programma’s De Wereld Draait Door en Pauw. De continuïteit die wij bieden is belangrijk voor de omroepen.’

Minder geld is minder ontwikkeling

Juist die continuïteit, maar ook de innovatie zullen volgens René erg gaan lijden onder de op handen zijnde bezuinigingen. René: ‘Als er minder geld is om programma’s te ontwikkelen, betekent dat ook minder geld voor nieuwe technieken. Dat hebben we bijvoorbeeld met HD-televisie gezien. Daar zijn we pas in 2016 volledig op overgegaan, terwijl landen om ons heen daar al jaren in uitzonden. En dat ga je in de toekomst ook met UHD-tv, in de volksmond 4K, zien. Bij meer dan de helft van de mensen staat thuis al een tv die dat kan ontvangen, maar we doen er nog nauwelijks iets mee.’

René Holbrugge
René Holbrugge

Omroepen blijven achter

‘Bij NEP zijn we ook al heel ver met AR, augmented reality, waarmee je heel mooie dingen kunt doen met virtuele achtergronden en decors. De ontwikkeling daarvan kost geld. Het wordt bij Ziggo en Talpa al volop gebruikt, maar de omroepen blijven – in verband met de kosten – een beetje achter. En er komt HDR aan, High Dynamic Range, met meer mogelijkheden voor contrast en kleur in het beeld. Daar heb je ook HDR-camera’s voor nodig.

‘Er wordt al best wat daarin geïnvesteerd en we werken er voor buitenlandse klanten al mee, maar bieden het in Nederland nog niet aan. Da’s toch gek! Dat mensen al wel zo’n toestel hebben staan, maar dat we het nog niet aanbieden. Dat is echt een consequentie van krappere budgetten. Want er hangt een prijskaartje aan, dus blijft de ontwikkeling daarvan in ons land achter.’

Minder inhoud

Volgens René zie je aan alle kanten dat budgetten onder druk staan: ‘Er wordt bijvoorbeeld langer met decors gedaan. En daar worden decorbedrijven dan weer de dupe van, want die draaien minder omzet. Achter de omroepen zitten meerdere lagen van bedrijven en leveranciers die op de omroep draaien: NEP, United, maar ook toeleveranciers van camera’s die minder vaak besteld worden. Er zit een hele economische keten van bedrijven achter de publieke omroep die er voor een deel op draait.

‘Er wordt bijvoorbeeld langer met decors gedaan. En daar worden decorbedrijven dan weer de dupe van, want die draaien minder omzet’
René Holbrugge

‘Het gaat ook om werkgelegenheid en een sterke positie houden. En het publiek wordt er ook de dupe van. Mensen worden niet meer geprikkeld, want er komen geen nieuwe dingen. Dus gaan ze minder tv kijken en zo ontstaat een neerwaartse spiraal. Het gaat een YouTube-kant op, en met name de inhoudelijk sterke programma’s van de publieke omroep, zoals documentaires en politieke achtergronden, verliezen we daardoor.’

Uitklappen
other people signed this petition
aan het laden